0-1 Kosmický svět okamžiku


Všimněte si moderního života. Všechno se pohybuje rychle, se závratným tempem jen stěží držíte krok. Snažíte se nalézt uspokojení, ale přes veškeré úsilí se nezdá, že by ste v tom udělali nějaký pokrok. Nakonec pochopíte, že s ohromujícími, rychlými změnami krok udržet nemůžete. Z toho nelze mít dobrý pocit. Jste znepokojeni, rozmrzelí, smutní, chcete z toho vypadnout. Přestanete se tudíž dívat kolem sebe a myslet na nespokojenost, a žijete jenom pro zábavu. To je moderní život. Nechci ho kritizovat, ale něco mu schází.

 

Otázka způsobu vysvobození z nespokojenosti a strasti lidského života představuje velké buddhistické téma. Strastí se zabývá mnoho buddhistických textů, učení o strasti se stalo součástí prvního kázání historického Buddhy. Ve čtyrech ušlechtilých pravdách Buddha odhalil povahu strasti, příčinu strasti, zánik strasti i způsob, jímž lze dosáhnout zániku strasti, tedy osmidílnou vznešenou cestu.

 

Než se na tuto cestu vydáme a osvobodíme se od strasti, musíme sa podle Buddhova učení nejprve správně dívat a správně uvažovat. Buddha vysvětluje, jak se vysvobodíme prostřednictvím způsobu řeči, chování, obživy, osobního úsilí, klidné mysli založené na meditaci a koncentrace lidské životní síly. Buddha klade na první místo nazírání a uvažování, protože v zájmu života v míru a harmonii se musíme správně dívat a správně myslet.

 

Když se správně díváte, co vidíte? Vidíte zřejmou povahu času. V japonštině říkáme mudžó. Mu znamená ‘nic’ a džó ‘stálost’, ‘neměnnost’, takže mudžó znamená ‘ne-stálost’, ‘ne-neměnnost’, tedy ‘pommíjivost’. Nazírat pomíjivost však neznamená uchýlit se k nihilismu a potažmo propadnout zoufalství. Znamená to, že se stanete sami sebou, takoví, jací opravdu jste, vybavení radostnýma, otevřenýma očima. Správně myslet neznamená chápat život rozumově, nýbrž hluboce rozjímat o tom, jak svůj všední, každodenní život vést moudře. Pokud nazíráte zřejmou povahu času a chápete, jak se vašich životů dotýká pomíjivost, dokážete též svoje životy kultivovat a udržovat krok s tempem životních změn, aniž by ste se nechali dohnat k zoufalství. To je podstata plnohodnotného lidského života.

 

  1. O zřejmé povaze času

 

Eihei Dógen, zenový mistr ze 13. století, zakladatel zenové školy Sótó v Japonsku, vždycky zdůrazňoval důležitost vnímat podstatu lidského života v pomíjivosti. Ve spise ‘Na co se v buddhistickém výcviku zaměřit’ (Gakudó Jódžinšú) se zmiňuje o výroku velkého patriarchy Nágárdžuny, v němž se říká: ‘Mysl, která nazírá neutuchající příval zrodu a rozkladu a která vnímá pomíjivý charakter světa, se nazýva mysl, co hledá cestu.’ V ‘nazření pokladnice Pravého zákona’ ( Šóbó genzó), v oddíle ‘ Přednosti mnišského života’ ( Šukke- kudoku), Dógen Zendži říká, že většina lidí nedosáhnou stavu mysli, co hledá cestu duchovního nazíraní, pakliže plně nepochopí, že se den skládá z 6 400 099 180 okamžiků.

 

To je úžasné číslo. Netuším, jak k němu Dógen dospěl, ale na tvrzení, že se den skládá ze 6 400 099 180 okamžiků, není nic záhadného. Informuje nás o čemsi reálném. V sanskritu se okamžik nazývá kšana. Někdy říkáme, že jedno lusknutí prsty trvá 60 okamžiků, a tak se jedno lusknutí prsty rovná 60 kšanám. V buddhistickém slovníku se můžete dočíst, že jeden okamžik odpovídá jedné pětašedesátině vteřiny (1/65). Prastaré posvátné buddhistické kompendium Abdhidharma říká, že se omamžik skládá, z pětašedesáti dílčích okamžiků. O přesná čísla ovšem tolik nejde. Stačí, když si uvědomíme, jak rychle čas běží.

 

 

Podle buddhistického učení se všechny bytosti ve vesmíru objevují a zanikají během okamžiku. Termín ‘pomíjivost’ vyjadřuje význam okamžiku čili význam vzniku a zániku všech bytostí v okamžiku. To znamená, že veškerý život je jen dočasný, neustále se rodí a umírá, neustále se mění. Vy jste dočasní, já jsem dočasný, Buddha je dočasný. Všechno je prchavé. Ať se hnete kamkoli, následuje vás věrný průvodce- pomíjivost, zřejmá povaha času.

 

V každodenním životě onen prchavý charakter nevnímáte, protože si vaše racionální mysl není toku okamžiků vědoma. Reálná rychlost času je tak vysoká, že jí mysl nemůže stačit, a tak mezi sebou a časem vnímáte předěl. V důsledku toho se vám zdá, že je váš život od zbytku vesmíru zcela odloučený. Jakmile si předělu všimnete, zteží se s ním srovnáte. Je to nesnesitelné. Pomyslíte si: ‘ Úžasné, ale děsivé. Co vlastně znamenám?’ A máte pocit, že za daných okolností život neunesete.

 

 

Propastný předěl zející mezi naší myslí a realitou času vnímáme všichni- proto strádáme. Místo abychom se s prchavou povahou života smířili a čelili pomíjivosti prostřednictvím mysli, co hledá cestu, pŘejeme si utéci, chceme si najít něco, co nás uspokojí, co nám poskytne útěchu. Ve skutečnosti však mezi naší myslí a časem žádná propast nezeje, ba ani tak uzoučká, že by do ní zapadl list papíru. To je skutečnost, realita. Přestože vaše mysl s rychlými změnami krok udržet nedokáže, vy sami již tvoříte součást sféry pomíjivosti, samozřejmě spolu se všemi ostatními bytostmi a věcmi v kosmickém všehomíru. Jako lidská bytost jste neodmyslitelně, obdařeni schopností, jež vám umožňuje tuto skutečnost pochopit a žít šťastně.

 

Abychom poznali štěstí, používáme techniku sebeuvědomování prostřednictvím utišení mysli. Této zenové meditaci říkáme zazen. Pokud se cvičíme v klidu při zazenu, dokážeme s časem udržet krok. Myslí, co hledá cestu, nahlížíme do lidské podstaty. Chcete-li poznat sami sebe a společnost takovou, jaká je, chcete-li spokojeně přebývat v prchavé realitě okamžiku, zklidněte tělo a mysl. Uvědomte si sami sebe, jako by vaše tělo a mysl byly obrovskou stavbou tyčící se z vaší kulaté meditační podušky k nebi. Otevírejte mysl znovu a znovu, neboť jedině tak pochopíte, co znamená pomíjivost.

+++

++

+

 

 

z knihy: “Každý okamžik je vesmír” od zenového majstra  Dainin Katagiriho

 

 

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s